Przedszkole EduMontessori to miejsce stworzone z myślą o małych dzieciach.
Tworzymy przestrzeń do rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem. W tym celu powstała IDEA BYCIA, autorska koncepcja stworzona przez Donatę Sulikowską, współzałożycielkę Domu Edumontessori – Przedszkola i Szkoły Podstawowej w Płocku. Chcemy razem stworzyć przyjazny świat dla dzieci i dorosłych. Wszyscy w społeczności pomagamy sobie tworzyć bezpieczne więzi, kierując się dobrem, miłością i wewnętrznymi potrzebami.
Program wychowania przedszkolnego realizowany w naszej placówce oparty jest na zagadnieniach pedagogiki Marii Montessori. M. Montessori bardzo podkreślała konieczność i ważność zapewnienia dziecku swobody wyboru i rozwijania samodzielności myślenia. Program ten realizowany jest poprzez pracę wolną każdego dziecka z pomocami dydaktycznymi.
Program obejmuje 8 podstawowych działów:
1. życie codzienne i zasady grzecznościowe;
2. sensoryka – kształcenie zmysłów;
3. edukacja językowa;
4. edukacja matematyczna;
5. kultura;
6. wychowanie przez sztukę;
7. wychowanie religijne;
8. muzyka i ruch.
Poszczególne działy realizowane są poprzez następujące zagadnienia:
1. Materiał do ćwiczeń praktycznego życia jest odpowiedzią na naturalny pęd dziecka do aktywnego działania. Ćwiczenia z tego działu uczą samodzielności, wytrwałości, wiary we własne siły oraz szacunku do siebie i innych. Częste powtarzanie czynności prowadzi do koordynacji i zharmonizowania gestów dziecka oraz wyuczenia się konkretnych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu. Zaszczepiają w dziecku troskę o siebie, o innych i o otoczenie. Te aktywności zawierają wiele zadań, które dzieci obserwują jako naturalny element życia w domu: pranie, prasowanie, nakrywanie do stołu, zmywanie naczyń, układanie kwiatów;
2. Materiał sensoryczny wprowadza w świat wymiarów, powierzchni i brył, umożliwia kształcenie podstawowych pojęć (np. duży/ mały), uczenie się na podstawie doświadczania. Za pomocą specjalnie zaprojektowanych materiałów dzieci uczą się rozpoznawać i selekcjonować wrażenia. Robią to przez dotyk, wzrok, powonienie, smak, słuch i badając własności fizyczne otoczenia. Materiał sensoryczny rozwija umiejętności poznawcze (myślenie, porównywanie, kojarzenie) i koncentrację uwagi;
3. Pomoce do edukacji językowej służą do wzbogacania słownictwa, nauki pisania, czytania, pomagają zrozumieć poszczególne trudności językowe (np. dwuznaki, zmiękczenia). Język jest niezbędny do egzystencji człowieka. Środowisko Montessori dostarcza bogatego i precyzyjnego słownictwa. "Kiedy dzieci przychodzą do klasy w wieku ok. 3 lat, są obdarzone możliwością najprostszego wzbogacenia słownictwa, jakie nabyły podczas ich krótkiego życia i aby używać go inteligentnie, precyzyjnie i pięknie, stając się świadome jego własności nie dlatego, że je tego nauczono, ale dlatego, że pozwolono im na odkrycie i zbadanie tych własności samodzielnie” (M. Montessori);
4. Materiał do edukacji matematycznej obejmuje naukę liczenia, wykonywania działań arytmetycznych, a wraz ze wzrostem stopnia trudności i abstrakcji - geometrię i ułamki. Pomoce te pomagają dziecku zrozumieć matematyczne pojęcia przez pracę z konkretnymi zestawami;
5. Pomoce z działu kultury ukazują dziecku przyrodnicze i kulturowe aspekty naszego świata, zapewniają codzienny kontakt z przyrodą ożywioną i nieożywioną. Dzieci uczą się o innych kulturach przeszłych i obecnych, co pozwala zakwitnąć ich wrodzonemu szacunkowi i miłości do otoczenia, tworząc poczucie solidarności z globalną rodziną ludzką i światem natury;
6. Wychowanie przez sztukę realizowane poprzez:
· zajęcia artystyczne i plastyczne, a dla starszych dzieci plastyczno-techniczne,
· wyjścia do muzeum,
· zwiedzanie wystaw,
· zajęcia teatralne w przedszkolu,
· wyjazdy do kina,
· słuchanie muzyki klasycznej,
· uczestnictwo w innych wydarzeniach kulturalnych organizowanych dla dzieci w wieku przedszkolnym na terenie miasta.
7. Wychowanie religijne realizowane jest poprzez uczestnictwo starszych dzieci w religii oraz wychowanie dzieci w duchu wartości i tradycji chrześcijańskich. Nauka religii opiera się na założeniach Katechezy Dobrego Pasterza;
8. Muzyka i ruch realizowana w formie zajęć grupowych:
· muzyczno - rytmicznych rozwijających koordynację ruchową, rozwój poczucia rytmu, ćwiczenia doskonalące grację i koncentrację, naukę odtwarzania melodii, piosenek oraz gry na prostych instrumentach muzycznych,
· ruchowych, w szczególności gimnastycznych, zapewniających dziecku zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. W ramach tych zajęć realizujemy edukację zdrowotną poprzez naukę zachowań zdrowotnych oraz zamiłowanie do aktywności ruchowej, w miarę możliwości jak najczęściej na świeżym powietrzu,
· tanecznych - kształtujących sylwetkę, poczucie własnego ciała, koordynację ruchową i wyczucie rytmu.
Wychowujemy człowieka wolnego,
kochającego życie
i w pełni wykorzystującego swój potencjał.
"Każde dziecko jest wyjątkowe"
Wierzymy, że każde dziecko jest wyjątkowe i ma unikalne talenty, dlatego wspieramy każdego przedszkolaka w jego rozwoju i staramy się pielęgnować jego mocne strony.
Montessori Edukacja - Empatyczna Komunikacja
"Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej
uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest
to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość
jego zdolności psychicznych."
- Maria Montessori
Idea Bycia - autorska koncepcja powstała z połączenia metody Marii Montessori i NVC
Idea Bycia odkrywa nowy świat w edukacji. Pozwala dziecku iść własną drogą zgodnie z jego potencjałem, a dorosłemu pokazuje, jak być z drugim człowiekiem z empatią i akceptacją. Wychowujemy dziecko poprzez bycie z nim blisko, ale jednocześnie dając przestrzeń na rozwój samodzielności. Tworzymy i przygotowujemy tak otoczenie, żeby dziecko miało wszystkie przedmioty na wysokości wzroku, tak żeby były dostępne i ciekawe dla młodych ludzi.
„Nie można zmusić ziarna do rozwoju i kiełkowania, można jedynie stworzyć warunki zezwalające na to, aby ziarno rozwinęło wszystkie tkwiące w nim możliwości.” - Carl Rogers
Pokazujemy rodzicom, że budowanie bezpiecznych więzi opiera się na zaufaniu i przekonaniu o skuteczności komunikacji, w której dziecko radzi sobie ze stresem, odwołując się do rodzica, następnie się oddalając od niego, gdy się uspokoi. Człowiek jest tak skonstruowany, że do życia i do rozwoju potrzebuje dobrych i bezpiecznych relacji z ludźmi.
Przedszkole EduMontessori:
"Dziś przygotowujemy do świata jutra."
motto placówek EduMontessori w Płocku